Kultura organizacyjna. Na czym polega i jakie są jej warunki

Kultura organizacyjna. Na czym polega i jakie są jej warunki

Kultura organizacyjna w firmie. O co w niej chodzi?

Kultura organizacyjna, to tak naprawdę wszystko, co dzieje się wewnątrz firmy. Dotyczy to między innymi systemu wartości oraz norm społecznych, jakie wewnątrz miejsca pracy istnieją. Oto oczywiście dbają pracownicy, ale jednak główne zadanie należy do przełożony. To od nich zależy, czy pracownicy będą chcieli tworzyć przyjemną atmosferę i brać udział we wspólnym tworzeniu wizerunku firmy.

Podobne myślenie

Mówi się, że wielkie umysły myślą podobnie. Takie podobne myślenie ma również zastosowanie w życiu firmy. Oczywiście wiadomo, że nie ma dwóch takich samych ludzi i różnice zawsze się będą pojawiać. Chodzi jednak o to, aby osoby, pracujące w jednej firmie nadawały mniej więcej na tych samych falach. Współpracownicy powinni czuć się ze sobą komfortowo i mieć ochotę ze sobą przebywać. Czasem to się odzwierciedla w spotkaniach organizacyjnych poza murami firmy. Gdy pracownicy są ze sobą zżyci i darzą się sympatią, to wspólna praca jest dużo bardziej komfortowa i nie pojawia się już narzekanie, że znowu trzeba rano wstawać do pracy.

Otwartość na nowe pomysły

Kultura organizacyjna zakłada, że pracownicy będą chętnie ze sobą współpracować i inspirować się nawzajem. Aby to było możliwe, każdy z nich musi być otwarty na pomysły, jakie przedstawiają pozostali. Bardzo często bywa tak, że przyzwyczajamy się do utartych schematów, a w pracy trzymamy się naszych przyzwyczajeń. Oczywiście nie ma nic złego w tym, że nabieramy wprawy w jakimś konkretnym kierunku, ale dobrze jest też czasami zaakceptować świeżą perspektywę. Aby to było możliwe, musimy słuchać tego, co mówią inni i być gotowi do przyjęcia ich pomysłów.

Okazuje się, że biznesy, gdzie pracownicy otwierają się na nowoczesne rozwiązana i nieszablonowe pomysły prosperują najlepiej. Nie byłoby to możliwe, gdyby zespoły nie składały się z takich otwartych i chcących się rozwijać osób. Oczywiście trzeba pamiętać, że nie każda zmiana jest zmianą na lepsze i nie wszystkie pomysły są dobre. Więc oprócz otwartości na nowe rozwiązania musimy tez być otwarci na krytykę i stawianie granic.