Czy małe biznesy też musza dbać o PR?

Czy małe biznesy też musza dbać o PR?

Do tej pory pisaliśmy głównie o dużych firmach i poważnych kampaniach PR-owych. Nikt nie wątpi w to, że duże przedsiębiorstwa ich potrzebują, dlatego korzystają z usług drogich agencji albo zakładają odpowiednie działy u siebie. A co z małymi firmami? Czy ich public relations nie dotyczy? Oczywiście, że dotyczy, więc spójrzmy sobie na najważniejsze cechy PR-u w małych firmach. Jeśli jednak jeszcze nie założyć własnej firmy, bo wciąż masz problem ze znalezieniem pomysłu na biznes, zerknij tutaj.

O czym pamiętać, jeśli prowadzimy mały biznes?

Mały przedsiębiorca wcale nie oznacza osoby o małej odpowiedzialności. Taka osoba musi więc pamiętać o tym, jak poprawnie prowadzić PR w swojej działalności, a więc warto zwrócić uwagę poprzez kilka rzeczy. Przede wszystkim powinniśmy w dużej mierze skupić na własnym wizerunku. Jeśli korzystamy z usług dużej firmy, to zwykle nie skupiamy się na nazwiskach członków zarządu. Czy ktokolwiek z nas pamięta, jak ma na nazwisko prezes IKEI albo Biedronki? Nie, bo zupełnie nas to nie obchodzi. Co innego, gdy korzystamy z usług małych przedsiębiorców. Wtedy indywidualność takiego przedsiębiorcy jest największym atutem. Jeśli sami więc chcemy prowadzić public relations w nasze małej firmie, to musimy zastanowić się, co zrobić, aby się wyróżnić. Może tworzenie własnego bloga byłoby dobrym pomysłem? Wiele osób zakłada też swoje kanały w serwisie YouTube, gdzie publikuje nagrania związane ze swoją branżą.

Nie mierz wszystkich swoją miarą… a może jednak mierz?

Mówi się, że nie powinniśmy patrzeć na wszystkich wokół przez pryzmat naszych własnych poglądów i upodobań. W wielu dziedzinach życia tak jest, ale w pijarze akurat mogłoby nam wyjść dobre, jeśli spojrzymy po prostu swoim okiem na sytuację. A więc, gdy już przygotujemy materiały promocyjne, to dajmy sobie chwilę na odsapnięcie. Zerknijmy na nie i wyobraźmy sobie, że to my jesteśmy odbiorcami tej usługi. Zadajmy sobie kilka pytań kontrolnych takich jak „czy kupiłbym ten produkt?”, albo „czy osoba oferująca tę usługę wzbudza moje zaufanie”? Pamiętajmy, że między innymi od tego będzie zależeć, jak sobie dalej poradzimy w biznesie. Starajmy się więc być szczerym przed samym sobą. Nawet jeśli odpowiedź na te pytania będzie nieprzyjemna, to bardzo ważnym jest, abyśmy umieli rozeznawać samodzielnie.