Krótko o marketingu szeptanym

Krótko o marketingu szeptanym

Jednym z najważniejszych typów działań promocyjnych jest marketing szeptany. Jeśli jednak chcemy wykorzystać go do wypromowania produktu lub usługi naszej, lub naszego klienta, musimy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

Czym jest marketing szeptany?

Określenie to oznacza przekazywanie informacji promocyjnej w sposób „szeptany” – można wręcz powiedzieć, że pocztą pantoflową. Technika ta polega na takim pokierowaniem działaniami promocyjnymi, by klienci nie zdawali sobie sprawy, że są poddawani zabiegom marketingowym. Choć, trzeba przyznać, nie brzmi to zbyt ładnie, prawdziwy marketing szeptany nie jest ani trochę irytujący – bo przecież kompletnie nie opłacałoby się to reklamodawcy.

Techniki marketingu szeptanego stosuje się przede wszystkim po zainicjowaniu rzeczywistej, neutralnej konwersacji na temat danej grupy produktów. Gdy to nastąpi – wciąż zachowując względną neutralność – marketingowiec ma na celu przedstawienie potencjalnie zainteresowanym klientom zalet reklamowanego produktu. Musi to jednak zrobić w taki sposób, by jego wypowiedź nadal była naturalną częścią konwersacji. Mówiąc oględnie, musi sprawić, by jego działania wyglądały na typową poradę innej osoby zainteresowanej tematem.

Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?

Kwestią być może jeszcze ważniejszą, niż w innych rodzajach marketingu, jest rzeczywista znajomość tematu. Konieczne jest to szczególnie wtedy, gdy ma do czynienia ze środowiskiem eksperckim – np. wtedy, gdy wypromować ma on wśród przedsiębiorców budowlanych zabezpieczenia i ubrania robocze konkretnej firmy.

Marketing szeptany musi być prowadzony w sposób wyważony. Polega on bowiem na zdobyciu zaufania rozmówców, dlatego zanim zaczniemy reklamować dany produkt lub usługę na konkretnym forum czy portalu społecznościowym, powinniśmy wykazać się aktywnością. Ponadto, w marketingu szeptanym bardzo rzadko zakłada się tematy dotyczące danego produktu, częściej korzysta się z tych założonych przez innych.

Przede wszystkim jednak nie wolno kłamać i świadomie wprowadzać konsumentów w błąd. Prowadząc marketing szeptany powinniśmy więc skupić się na faktycznych zastosowaniach produktu i jego możliwościach, zamiast oferować konsumentom gruszek na wierzbie. Kłamliwy marketing odniesie skutki odwrotne do zamierzonego.

Prowadzenie marketingu szeptanego nie jest więc wcale łatwe – nie liczy się tu bowiem ilość, lecz jakość. Nic nie da naszemu klientowi kilkaset pozytywnych opinii na blisko setce portali społecznościowych, skoro większość konsumentów od razu rozpozna, że są one fejkowe. Prowadząc działania z zakresu marketingu szeptanego musimy być nie tylko rozważni, znający temat, ale również oszczędni.