Ocenianie skuteczności kampanii PR-owych
Każdy specjalista PR czasami się gryzie, zastanawiając się, czy jego działania przynoszą efekt. Ocenienie, na ile skuteczna jest kampania nie jest najłatwiejszą rzeczą. Ale jest to konieczne. Choćby ze względu, że biznesu, które powierzają nam to zadanie, chcą znać swoje perspektywy.
Kampania trwa i nagle nasz klient pyta, jak idą prace. Nie zawsze potrafimy na to jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ nie ma jednoznacznych kryteriów co do tego, jak oceniać skuteczność kampanii.
Warto więc znać kilka metod, które ułatwią nam stwierdzenie, czy dobrze nam idzie. Wystarczy, że poznamy odpowiednie wskaźniki wydajności i już nasza ewaluacja będzie łatwiejsza.
Określenie celów
Jeśli chcemy, żeby nasza analiza była miarodajna, to musimy umieć określić cele, jakie chcemy osiągnąć. Wtedy będziemy mogli szczerze zapytać samych siebie, czy udało nam się osiągnąć to, co sobie postanowiliśmy. Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, to już wiemy w czym problem i dalsza perspektywa jest w miarę oczywista.
Ale co dokładnie rozumiemy przez określanie celu? Między innymi musimy pomyśleć o konkretnej grupie docelowej i następnie starać się oszacować, jak dobrze udało nam się do niej trafić. Warto też wziąć pod uwagę różnicę między celami krótkofalowymi i długofalowymi.