AktualnościLudziePublic relations

Robert Leaf, pionier PR-u nie żyje. Miał 89 lat

Robert Leaf, pionier PR-u nie żyje. Miał 89 lat

Robert Leaf był prezesem firmy Burson-Marstellar, a wiele osób na świecie uznawało go za oryginalnego twórcę PR-u. To on miał obdarzyć cały świat amerykańskimi metodami tej dziedziny. W tamtym tygodniu odszedł z tego świata po długiej walce z rakiem.

Kim był Robert Leaf?

Na samym początku życia i kariery nic nie zapowiadało tak wielkich sukcesów Leafa. Ten urodzony w 1931 roku nowojorczyk pewnego razu zdecydował, że rozpocznie studia na Uniwersytecie w Missouri. Tam ukończył dziennikarstwo i planował pracować jako dziennikarz sportowy. Kiedy trafił do wojsko, zajmował się kwestiami informacji i edukacji. Następnie był publicystą, zajmującym się show businessem. Współpracował z takimi osobami jak Milton Berle i Tony Bennet.

Osoby, które z nim współpracowały, przyznają, że był bardzo otwartą osobą. Chętnie spotykał się na lunchu z rekrutami i rozmawiał z nimi na temat biznesu. Pracę w Burson skończył w 1997, ale wciąż udzielał się zawodowo. Zajął się wtedy doradztwem biznesowym oraz sprawami związanymi z międzynarodowym PR.

W roku 2000 Chartered Institute of Public Relations przyznał mu nagrodę Alana Campbell za jego wkład w rozwój światowego pijaru. Kolejne wyróżnienie dostał w 2011 roku. Tym razem był to Missouri Honor Medal za jego działalność dziennikarską.

Jeśli już mówimy o międzynarodowej działalności, to udajmy się na chwilę do Chin. Pewnie nie każdy wie, ale pierwszą agencję PR w tym kraju założył właśnie Robert Leaf. Miało to miejsce w 1986 roku, a dalszym krokiem było założenie międzynarodowej firmy na Bliskim Wschodzie. Później filie spółki Burson zaczęły pojawiać się w całej Europie, Azji, Ameryce Południowej a nawet w Australii. Nie ma się co dziwić, że pijarowcy to właśnie jemu zawdzięczają rozpowszechnienie amerykańskiej szkoły pijaru.

Choroba

Kilka lat temu doszło do pogorszenia się stanu zdrowia Leafa. Musiał przejść poważną operację oraz przeszczep zastawki sercowej. Kolejnym problemem w jego życiu był rak wątroby, którego nie udało się wyleczyć.

Książka „The Art of Percpetion”

Bardzo ważnym momentem dla dziedziny jaką jest public relations było wydanie książki „Te Art of Perception: Memoirs of a Life in PR” (Sztuka postrzegania: wspomnienia z życia w PR). Publikacja ta opowiada o jego doświadczeniu życiowym oraz wyjaśnia, dlaczego zarządzenie tym, jak nas postrzegają, jest niezbędne we współczesnym korporacyjnym świecie. 

 

Powiązane teksty
AktualnościPodstawy PRPublic relationsSocial MediaW pracywizerunek

PR w Gastronomii. O czym powinni pamiętać właściciele?

PR w Gastronomii. Co najważniejsze? PR w Gastronomii jest tak samo ważny jak w każdej innej…
Czytaj dalej
AktualnościBiznesW pracy

Outsourcing. Czym jest i dlaczego jest ważny?

Outsourcing. Czym jest i dlaczego firmy z niego korzystają? Outsourcing polega po prostu na…
Czytaj dalej
LudziePodstawy PRPoradyPublic relationsW pracywizerunek

Atmosfera i relacje w firmie czyli PR wewnętrzny w praktyce

Atmosfera i relacje w firmie. Na czym polega PR wewnętrzny? Atmosfera i relacje w firmie to…
Czytaj dalej