Kryzys. Wizerunek firmy a biznes

Kryzys. Wizerunek firmy a biznes

O wizerunku firmy pamiętać należy zawsze. Ci, którzy o tym zapomnieli boleśnie przekonali się o istocie problemu. Warto wiedzieć, że w kreowaniu wizerunku w czasie rozwoju firmy i w czasie problemów muszą zachodzić różnice.

Odpowiedzialność społeczna i komunikacja

Czas normalności

Kiedy firmy tej samej branży oferują zazwyczaj produkty podobnej jakości ważny jest styl i język naszej komunikacji z klientem. Renomowane firmy opracowują własne strategie, w które wpisuje się czytelnie także działanie społeczne, wsparcie lokalnych wolontariatów itp.

Czas kryzysu

Czas kryzysu pokazuje, że najłatwiej utrzymują klientów te firmy, które trafnie przewidziały zmiany społeczne, które kryzys przyniósł. Przykładami mogą być choćby firmy rezygnujące z części zysków na rzecz szycia maseczek, albo restauracje zaopatrujące w żywność szpitale.

Marketing

Przed kryzysem

Formą konkurencyjności firmy jest na pewno kwestia ceny. Jeśli tu nie mamy szansy przebicia konkurencji, pozostaje klasyczny PR bądź inwestycja w content marketing. Jest to metoda czasochłonna, ale odgrywająca ważną rolę w utrzymaniu przy nas klientów.

W czasie kryzysu

Dobrym sposobem jest ukazanie siebie jako eksperta w danej branży i godnego zaufania znawcy aktualnego problemu. Pandemia, przykładowo, daje szerokie pole do popisu firmom medycznym i farmaceutycznym. Uwagę warto też zwrócić na możliwość kontaktu telefonicznego z klientem.

Identyfikacja wizualna

Gdy nie ma kryzysu

Wizerunek naszej firmy jest w dużej mierze uzależniony od jej identyfikacji wizualnej. Jej najważniejsze cechy to spójność wszystkich elementów, logiczność połączeń, które można stosować na różnych nośnikach, zgodność elementów z charakterem firmy oraz zdolność wywoływania konkretnych skojarzeń.

Gdy kryzys jest

Znane firmy decydują się na wprowadzanie określonych zmian związanych z typem kryzysu. Ponownie podnosząc przykład pandemii, wymienić tu można Audi czy Coca-Colę, przypominające o zasadach społecznego dystansu.

Strona WWW

Czas normalności

Jej rolą jest oczywiście budowanie dobrej marki i zaufania. Ma ona pokazywać, kto reprezentuje firmę i co sama firma reprezentuje sobą. Kluczowa jest klasa witryny i wysoki poziom jej wykonania.

W czasie kryzysu

Ma za zadanie pokazywać, jak szybko i trafnie firma jest w stanie dopasować się do nowej rzeczywistości i zatroszczyć o dobro i bezpieczeństwo klienta. Najprostszym sposobem realizacji tego punktu jest dedykowana zakładka dotycząca kryzysu.

Działania relacyjne

Gdy kryzysu nie ma

Duże i znane firmy zazwyczaj bardzo dbają o stałą współpracę z kontrahentami. Prowadzą tzw. customer care programme. Mniejsze przedsiębiorstwa prowadzą czasem wspólne akcje promocyjne. Dobrym pomysłem jest też wprowadzenie pakietów lojalnościowych.

Gdy kryzys jest

Wydatki na promocje ulegają zazwyczaj największym ograniczeniom. Firmy w pogoni za nowym klientem często przestają dbać o tego, który przynosił im dotychczas płynność finansową – a przecież sposobów, by klient wciąż czuł się doceniony jest sporo. Możemy zaprosić go do zorganizowania, przykładowo, wspólnego webinaru bądź uzupełnić swoją stronę o jego opinie.