Public relations

Public relations – czy warto się tym zająć?

Zastanawiasz się nad tym, czy public relations to coś, czym należy się zająć? W takiej sytuacji nie ma sensu skupiać się na skojarzeniach (wszak skojarzenia mogą okazać się mylące), najważniejsze są fakty. Odnosząc się do szczegółów, PR kojarzy się z dużymi firmami, ale o PR warto dbać zawsze. Nawet wtedy, gdy Twoja firma jest niewielka.

PR wewnętrzny i zewnętrzny

Zacznij od pytania, czy zdaję sobie sprawę z tego, czym jest PR? Wydaje się, że nie wszyscy ludzie wiedzą, o czym mowa.

Nie będziemy jednak skupiać się na każdym szczególe, PR to temat, o którym można mówić bardzo długo. Skupiając się na konkretach, w tym momencie liczy się PR zewnętrzny i wewnętrzny.

PR wewnętrzny to PR skierowany do pracowników firmy, z kolei PR zewnętrzny dotyczy potencjalnych odbiorców towarów/usług. PR zewnętrzny to coś, czego raczej nie ma potrzeby tłumaczyć, co innego PR wewnętrzny. Być może zdaniem niektórych PR wewnętrzny to zwyczajna strata czasu, ale tak nie jest. Ponadto to dobry moment, żeby zadać sobie jedno pytanie – czy wiem, co jest najważniejsze w każdym przedsiębiorstwie? Odpowiadając, chodzi o działania pracowników, pracownicy powinni budować sukces marki.

Co za tym idzie, wewnętrzny PR wpływa na informacje, motywacje i integracje. Pamiętaj też o tym, aby pracownicy znali wewnętrzną strukturę firmy. Rzecz jasna to samo tyczy się bycia na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami.

Samodzielne zajęcie się tematem czy zatrudnienie kogoś?

Powiedzmy, że masz firmę, której PR nie jest najlepszy – czy w takiej sytuacji konieczne jest pomyślenie o nowym pracowniku? Czy może lepiej samodzielnie zająć się tematem?

Przede wszystkim należy podkreślić, że PR to poważna sprawa (i w związku z tym musisz dysponować czasem, który pozwala na dokonywanie stosownych działań). Jeżeli dysponujesz czasem i masz odpowiednią wiedzę – nie ma problemu.

Niemniej jednak myślę, że warto rozejrzeć się za profesjonalistami. Pewnym minusem są finanse, ale trzeba też myśleć o dalszej perspektywie – zatrudnienie nowej osoby może przynieść wiele korzyści (może, bo jednak PR to nie wszystko).

Ważne jest też to, że w przypadku rozwoju firmy należy myśleć o zatrudnianiu kolejnych pracowników. Rozwój jest równoznaczny z kolejnymi obowiązkami.

Czarny PR

Warto jeszcze przypomnieć o tym, że istnieje czarny PR. Czarny PR to antyreklama, negatywna kampania. Co więcej, czarny PR nie musi mieć związku z faktami – chodzi o zdyskredytowanie kogoś/firmy w oczach opinii publicznej.

Ten tekst to oczywiście nie jest zachęcenie do stosowania takiego podejścia. Mowa o rozwiązaniu, które jest dyskusyjne, nieetyczne i ryzykowne. Wystarczy powiedzieć, że kiedy dochodzi do kłamstw, sprawa może zakończyć się w sądzie (i w związku z tym nie można wykluczyć sporych kosztów). Ponadto trzeba też wyraźnie zaznaczyć wpływ ewentualnych działań – ucierpieć mogą obie strony (stosująca czarny PR i ta, wobec której czarny PR został zastosowany).

Powiązane teksty
Public relations

Mierniki sukcesu w branży PR

Sukces w PR mierzy się za pomocą różnego rodzaju wskaźników. Część z nich wykorzystują do…
Czytaj dalej
Podstawy PRPublic relations

Dlaczego w firmie warto otworzyć dział PR?

Czy firmę można prowadzić nie posiadając sprawnie działającego działu komunikacji?
Czytaj dalej
Public relations

PR: komunikacja w czasie pandemii

Sytuacja kryzysowa, a taka bez wątpienia jest pandemia, wymaga wprowadzenia specyficznego modelu…
Czytaj dalej